18 DECEMBER 2020

Wijziging terugkoop proces

Door een wijziging in wet- en regelgeving heeft Trudo besloten om een wijziging door te voeren in het terugkoopproces. In dit nieuwsbericht leest u hier alles over. Op deze manier weet u wat u kunt verwachten wanneer u in de toekomst een Slimmer Kopen® woning koopt of wanneer u mogelijk uw woning aan Trudo wilt terug verkopen.

Wijziging in wet- en regelgeving

Op Prinsjesdag afgelopen september werden de plannen voor het nieuwe jaar bekend gemaakt. Een van deze plannen is het verhogen van het tarief voor de overdrachtsbelasting van 2% naar 8% voor beleggers. Woningcorporaties worden hier ook toe gerekend. Dit betekent dat wanneer deze nieuwe wetgeving daadwerkelijk ingaat, Trudo voor iedere terugkoop 8% overdrachtsbelasting moet betalen. Dit is een enorme kostenpost voor Trudo. Daarom zijn wij op zoek gegaan naar een oplossing, om de kosten laag te houden en Slimmer Kopen® ook in de toekomst betaalbaar en bereikbaar te houden.

Terugkoop

Wanneer u als Slimme Koper uw woning wilt verkopen, dient u deze conform de koopovereenkomst eerst aan Trudo aan te bieden. Als Trudo de woning terug wil kopen, wordt de woning getaxeerd en brengen we een prijsaanbod uit. Wanneer we tot een akkoord op het prijsaanbod zijn gekomen, wordt de terugkoopovereenkomst opgesteld en ondertekend door beide partijen. Op dat moment is de terugkoop een feit.

Tot nu toe wordt een woning bij terugkoop altijd geleverd aan Trudo, waarna deze opnieuw verkocht of in sommige gevallen verhuurd wordt. Dit onderdeel in het terugkoopproces gaat nu veranderen.

Levering via een ABC-akte

Trudo kan gebruik maken van een zogenaamde ABC levering. Dat wil zeggen dat Trudo bij een terugkoop direct na het tekenen van de terugkoopovereenkomst, op zoek mag gaan naar een volgende koper voor de woning. Wanneer een koper is gevonden sluit Trudo daar een koopovereenkomst mee. De huidige eigenaar levert de woning vervolgens niet aan Trudo, maar direct aan de volgende koper.

Op deze manier gaan we vanaf nu werken. Trudo hoeft dan de 8% overdrachtsbelasting niet te betalen, waardoor wij meer kunnen blijven investeren in het bouwen en verduurzamen van woningen. De terug verkoper heeft geen financieel nadeel van deze manier van werken, de koper betaalt immers de overdrachtsbelasting. Ook de koper heeft hiervan geen financieel nadeel: voor de koper geldt niet het tarief van 8%, maar een tarief van 0% of 2%, afhankelijk van de situatie.

Medewerking aan doorverkoop

De medewerking aan een doorverkoop houdt het volgende in:

  • Taxatie(s), bouwkundige keuring, inspecties en bezichtigingen vinden plaats terwijl de terug verkoper nog eigenaar is van de woning, hieraan moet de terug verkoper medewerking verlenen. Deze afspraken zullen in overleg en tijdens kantooruren gepland worden.
  • De levering van de woning kan pas ingepland worden zodra er een nieuwe koper bekend is. Dit duurt minimaal 3 maanden en maximaal 6 maanden na het tekenen van de terugkoopovereenkomst.
  • Een bijkomend voordeel: de terug verkoper kan eventuele overnames aanbieden aan de nieuwe koper.

Onder het kopje ‘Informatie’ en vervolgens onder ‘Veelgestelde vragen’ vindt u bij het onderwerp ‘ABC levering’ de antwoorden op een aantal veelgestelde vragen. Staat uw vraag er niet tussen? Stuur uw vraag dan per mail naar slimmerkopen@trudo.nl, wij beantwoorden deze graag.